mandag den 21. august 2017

Sådan lykkedes det Silkeborg at ødelægge Regattaen

Silkeborg har denne smukke tradition, som løber af stablen hver 3. år. En ildfest med masser af lyskæder og fyrværkeri, som dekorerer smukke Silkeborgs natur.  En hyldest til alt det smukke; skoven, vandet, bådene og nattehimlen.
Eller rettere; det havde Silkeborg. Nu er det hele forvandlet til en fladpandet åndet havnefest med et rekordstort overskud af stilforvirring.

Ja, jeg er sikkert en gammel sur kost. En kedelig-Karen. Et brokkehoved. Den kvindelige udgave af Thomas Treo.
Og det må folk hjertens gerne synes. Akkurat ligesom jeg må synes, at det, der tidligere var en smuk fest, nu er blevet en gang proletar-hillbilly-redneck-fest.

Hvis man havde været en flue på væggen under det møde, hvor årets Regatta skulle planlægges, ville det have lydt nogenlunde som dette, da de forskellige bød ind med ønsker og forslag til arrangementerne:


-"Vi skal have lyskæder på alle bådene, som vi plejer"
-"Og der skal lyskæder langs søen".
-"Hørt, hørt. Ganske som vi plejer".


-"Jeg vil have et irsk telt! For i Irland drikker man mange øl. Og øl skal vi have!"
-"Jeg vil have et fo'bold-telt! Vi skal vise fo'bold på storskærm!"
-"Hvis vi må få telte, så jeg have et Afterski-telt! Det vil jeg altså! Vi skal ha' et sted, hvor det lugter af bjælker og dans på bordene og DJ Ötzi"
-"Så vil jeg have et vintelt. Ellers gider jeg ikke være med!"
-"Hel' ærli' ik'å! Hvis I skal have alt det der, så vil jeg have en Asti-oase! En Asti og champagne-bar!"
-"JEG VIL HAVE ET MAGISK SPEJLTELT!"



- "Vi skal da også have mad!"
-"Jaaaa. Jeg vil have kebab og pøller!"
-"Jeg vil ha' streetfood og international food-marked!" (Den person, der foreslog det, kan jeg godt lide!)
-"Så skal vi altså også have Dinner in the Sky. Altså...vi kalder det bare dinner. Men så serverer vi drinks".



-"Der skal være Jazz-musik!"
-"Kun hvis der også er reggae!"
-"Jeg vil høre kopi-bands! De skal spille Shu-bi-dua musik".
- "Jeg vil høre kopi AC/DC og QUEEN! Og Bruce Springsteen"
-"Okay...men hvis I skal ha' alt det der, så vil jeg altså have Dodo & The Dodos og Rocazino!"
-"Nå! Okay. Men hvad med os, der er lidt ældre? Hvad skal vi så høre?"
-"Ja, hel' ærli'! Vi gider da ikke nøjes med ungdommens larm."
-"Okay okay...så får I Sussi & Leo. Og Kandis!"

-"Der skal være kvindefrokost!
-"Og seniorfrokost!"
-"Og Kabaret!"


- "GIDER I LIGE HØRE PÅ MIG? HVA'? GIDER I? SYNES I IKKE VI MANGLER DET VIGTIGSTE?"
-"Men vi har da masser af fyrværkeri?"
-"DET ER IKKE DET JEG MENER. JEG VIL HA' PATTAH! KÆLLINGER OG PATTAH!"
-"Men vi har jo Årets Regattapige?"
-"CÅM' ÅÅÅÅN! DE VISER JO INGENTING! JEG VI' HA' PATTAH! PATTAH PATTAH PATTAH!"
-"Okay, så laver vi "Biler & Babes". Det er godt nok lidt bizart med alt det nylon og polyestertøj på lidt for gamle damer, men Biler & Babes skal der til. Er du så tilfreds?"
-"NEJ! JEG VIL HA' PATTAH!"
-"Det er der ikke plads til. Vi har fuldt byen op nu. Der skal jo også være River Art".
-"PATTAH!"
-"Okay! Nu gider vi ikke høre mere på det plageri! Vi hyrer nogle strippere. Så kan de sørge for topløs servering og vaske liderlige mænds biler. Også topløs. Er der så ro?"
-"Gnøf-gnøf-gnøf".



-"Så er vi vist ved at være der. Pyha, det er godt vi har sat fem dage af det til. Så mangler vi bare fyrværkeriet og Dahlgaards (polske) Tivoli"



Og så hældes ovenstående sammen i en kæmpe røremaskine...vrromvrroom....





...og vupti!


Sådan ødelægger man en fest, som tidligere havde hygge, charme og sjæl over sig og forvandler det til verdens grimmeste sammenskudsgilde med verdens største fravær af stil og sammenhæng og rød tråd.


Velbekomme.